Zapravo ljubav – ne!
Zapravo ljubav
u originalu Love Actually, jedan je od popularnih prazničnih filmova, i vjerujem da ćete ga i ove sezone moći gledati na nekom od kanala i sigurno u barem jednoj od aplikacija poput Netflixa, HBO-a i slično.
Iako film u naslovu obećava ljubav, u filmu vidimo puno toga u puno različitih odnosa, ali ne i ljubav.
Vjerujem da ste do sada primijetili da Hollywood često romantizira toksične odnose, da zaluđenost prikazuje kao ljubav, da kršenje granica prikazuje kao brigu za drugu osobu i slično, pa tako i u filmu Zapravo ljubav imamo prilike vidjeti sve to i još više od toga.
Film u sebi ima divnih prizora, pokoju šalu, odlične glumce, blagdansku atmosferu i uživanje ga je gledati. No, kada su u pitanju odnosi vidimo da se događa puno toga, ali ne i ljubav.
Opisat ću tri odnosa iz filma i ukratko objasniti zašto u njima zapravo, to što vidimo, nije ljubav.
1. On je zaljubljen u djevojku/suprugu najboljeg prijatelja
Mark vjeruje da voli Juliet (glumi ju Kiera Knightley). Ona je djevojka njegovog najboljeg prijatelja a uskoro i supruga. Mark s njom nije razmijenio niti 3 rečenice.
Dok snima vjenčanje, Mark snima puno scena u kojima je Juliet. Prizori Juliet na snimci bili bi divni da je riječ, npr. o prizorima koje je snimio njezin dečko. No, kako je riječ o zaljubljenom fotografu koji je trebao snimati vjenčanje (a nije) snimka je jednostavno čudna.
Na Božić, dolazi pred stan novovjenčanog para, pozvoni, Juliet mu otvori, i Mark joj u tišini izjavljuje ljubav – preko rečenica na transparentima.
Napisao je kako je za njega ona savršena, i zato što je Božić mora joj reći istinu (jer na Božić treba govoriti istinu (!?)), te da će ju voljeti do starosti. Nakon toga se okreće i odlazi a ona potrči za njim i daje mu poljubac.
Realitet: Mark ne poznaje Juliet, nisu nikad razgovarali niti imali prilike dublje se upoznati. On vidi kako ona izgleda, i sviđa mu se kako izgleda. Sve ostalo što vjeruje o njoj je u biti samo njegova fantazija (jer, da ponovim, ne poznaje ju). Možemo reći da je Mark zaluđen i da ga Juliet moguće seksualno privlači, ali nikako ne možemo govoriti o ljubavi.
Otvara se i pitanje Markove ličnosti – zaljubljen je u osobu koja je nedostupna ali ne pokazuje nikakve znakove prihvaćanja tog realiteta.
2. Premijer David i asistentica Natalie
Oboje pomalo stidljivi, rade zajedno a to komplicira situaciju.
S druge strane slobodni su, a to je, za razliku od ranijeg primjera, bolji početak.
To što rade skupa dovodi do situacija gdje se emocije i privatno upliću u poslovno (npr. kada predsjednik SAD-a flertuje s Natalie, David ju premješta ali ne znamo je li razlog ljubomora pa osveta ili je možda shvatio da se previše zbližio sa zaposlenicom pa je htio spriječiti dalje probleme i sl.).
Natalie šalje Davidu čestitku za Božić i u njoj otkriva svoje emocije. To Davida potakne da ju pronađe, ali kako zna samo ulicu ali ne i kućni broj na kojemu živi, kuca od vrata do vrata kako bi ju našao.
Kada ju pronađe, njezina cijela obitelj je taman na izlasku, krenuli su na dječju priredbu a David im se pridružuje.
U kratkoj vožnji dijele osjećaje a finale je u sceni u kojoj se za vrijeme dječje predstave ljube pa se nakon dizanja drugog zastora nađu na pozornici i tako njihova veza odjednom postane javna.
Realitet: iako su šanse ovog para za vezu i ljubav u toj vezi neusporedivo veće od prethodnog, jer su oboje slobodni i zainteresirani jedno za drugo, prije nego dođu do „živjeli su sretno do kraja života“ za uspješnu vezu trebat će riješiti nekoliko stvari. Na primjer, upoznati se i izvan poslovnog okruženja te vidjeti imaju li zajedničke ciljeve, vrijednosti, interese itd.
Između Davida i Natalie postoji privlačnost, sviđanje, moguće i zaljubljenost i to su dobri počeci. Ali do ljubavi će trebati još i zajedničkih ciljeva i zajedničkih iskustava kako bi se bolje upoznali.
3. Harry – Karen – Mia
On (Harry) vara suprugu (Karen) s asistenticom (Miom), a supruga je posumnjala kada nije dobila na dar ogrlicu koju je kupio (shvatila je da ju je kupio za neku drugu).
Ovo je možda najbolnija priča u filmu.
Vidimo dvoje ljudi koji su nekada bili bliski ali su se otuđili. Kao da su se iznenada probudili na nekom novom mjestu i ne znaju se snaći.
Iako prevara ne mora biti kraj svake veze i odnosa, nikada nije rješenje za problem u odnosu nego samo dodatna i vrlo bolna komplikacija.
Kakvi god da su vanjski razlozi za prevaru (postalo je dosadno, nema više strasti, otuđenje, nerazumijevanje itd.) dubinski razlog za prevaru je najčešće manjak osobnog integriteta.
Što bi u ovom primjeru trebala biti ljubav, ne znam. Odnos Harryja i Mije to nije, a ako je ljubav postojala između Harryja i Karen teško da će se vratiti.
Zaključak
Knjige i filmovi kada govore o ljubavi najčešće govore o zaluđenosti ili zaljubljenosti.
Zaljubljenost se najčešće javlja u počecima veze i u zaljubljenosti imamo poprilično iskrivljenu (idealiziranu sliku) partnera/ice, veze, budućnosti.
Ljubav dolazi kasnije, kada zaljubljenost prođe i kada postoje osnovni preduvjeti (zajednički ciljevi, vrijednosti itd.).
I dok je zaljubljenost više osjećaj (a prema nekim istraživanjima dijelom izmijenjeno stanje svijesti) ljubav je više obvezivanje, predanost, odluka.
Zaljubljenost većini dolazi lako, no da bismo ostvarili zrelu ljubav, a ne recimo, samo kozavisan odnos (engl. codependent) i sami trebamo imati integriran i izgrađen self.
Želite pročitati više o partnerskim odnosima i učinkovitoj komunikaciji? Pogledajte tekst Emocionalna pismenost – školovanje srca.