Rachel i Ross – alarm za uzbunu

Rachel i Ross alarm za uzbunu ili idealna veza?

Bilo da te ljubitelj bilo hejter Prijatelja (Friends), teško je zamisliti da niste čuli za popularni par iz serije.

Po mjerilima Hollywooda, veza između Rachel i Rossa završava sretno u smislu da na kraju završe zajedno. No, odnos koji je kroz šalu prikazan u Prijateljima je daleko od zdravoga a time i od sretnoga.

Iako bi se i o ponašanjima koje pokazivala Rachel mogao napisati tekst ili dva, ovdje ću se osvrnuti primarno na alarme za uzbunu u ponašanju Rossa prema Rachel.

Alarm za uzbunu 

Nesigurnost i nezrelost u temelju Rossove ličnosti

Nesigurnost

Ross je nesiguran u sebe a narativ oko kojega je izgradio svoju nesigurnost je taj da nije dovoljno muževan, dovoljno muško. Niz je situacija u kojima ga i drugi percipiraju tako (npr. kada jedna od njegovih djevojaka ne može zamisliti da je on ikada igrao ragbi i sl.)

Kako bi se nosio s tom nesigurnošću, Ross je razvio cijeli niz disfunkcionalnih mehanizama, a serija ih prikazuje kroz niz situacija u kojima se on pokušava dokazati nekomu, kontrolirati nekoga ili se jednostavno ponaša neprihvatljivo. Jednako često ga vidimo u situacijama u kojima doživljava sebe kao jadnog, žali se drugima (narativi na temu „jadan ja“) te im većinom ide na živce.

I dok se Rossovo dijeljenje vlastitih osjećaja na prvi pogled može učiniti autentično i ranjivo, kada se promotri iz šire perspektive, kod njega to dijeljenje služi samo radi pojačavanje priče „jadan ja“ i nema za cilj podijeliti s drugom osobom osjećaje i biti istinski ranjiv nego za cilj ima manipulaciju druge osobe kroz izazivanje osjećaja krivnje.

 

Nezrelost

U nizu situacija Ross se ponaša emocionalno izrazito nezrelo (vriskanje, lupanja i uništavanje u javom prostoru, durenje itd.). No, možda je najveći znak emocionalne nezrelosti njegov način povezivanja i ulaska u vezu.

Od prvog trena kada je vidio Rachel kako je u vjenčanicu ušla u kafić, Ross je to na neki način shvatio kao znak da su jedno za drugo. U tom trenu on o Rachel nije znao apsolutno ništa (mogla je biti i višestruki ubojica koji je pobjegao iz zatvora). Međutim odlučio je odbaciti realitet (činjenicu da ne zna apsolutno ništa o njoj) te se u potpunosti angažirao oko vlastite fantazije i onoga što on želi.

Tolika angažiranost oko vlastite fantazije i ispunjenja iste pokazuje da mu druga osoba, u stvari, uopće nije važna kao osoba (nisu mu važne ideje, planovi, želje druge osobe itd.) nego mu je važna samo kao sredstvo za postizanje cilja.

To se ubrzo i potvrđuje – nakon samo šest tjedana veze Ross je isplanirao idućih dvadeset godina za sebe i Rachel, bez da je zapitao Rachel koji su njezini planovi, želje, ambicije itd.

Alarm za uzbunu

Rossov odnos prema Rachel 

  1. Omalovažavanje

Ross ne cijeni Rachel kao osobu. Za Rachel kaže da je malo glupa, budalasta (engl. ditzy), a omalovažava i njezino tadašnje zanimanje (konobarica je). Kaže, kako je Julie, njegova bivša, paleontolog kao i on pa su imali puno toga zajedničkoga, a Rachel je „samo konobarica“.

  1. Ljubomora

Od prvog trena Ross ima ideju da je Rachel „njegova“. I dok želja za ekskluzivnošću u vezi može biti jedan od znakova zdrave veze, potreba za posjedovanjem i kontrolom to nikada nije.

Ross se ne osjeća ugroženim samo ako u Rachelinom životu postoji neki prijatelj ili kolega, Ross se uglavnom osjeća ugroženim samim tim što Rachel uopće ima dijelove života koji se ne vrte oko njega: „U zadnje vrijeme mi se čini kao da se udaljavaš od mene, novi posao, novi ljudi, cijeli novi život koji imaš bez mene…“

  1. Manipulacija

Rossova ponašanja prema Rachel su prepuna manipulacije, od onih manjih – da joj ne prenese poruku ako ju je netko zvao, ili da neizravno prijeti muškarcima koji su dijelom njezina života a koje on smatra ugrožavajućim za sebe – do onih iz zadnje sezone u kojoj čini sve da poremeti njezine planove da se preseli u Pariz.

 

Zaključak

Nije novost da Hollywood ima tendenciju toksične odnose prikazivati kao veliku ljubav i nagrađivati neadekvatna ponašanja (Ross je na neki način nagrađen, na kraju je dobio što želi).

To može utjecati i na to što smatramo prihvatljivim ponašanjima i zamutiti granice između zdravog i toksičnog ponašanja.

I dok s osobama poput Rossa, u počecima zaljubljenosti može biti opijajuće čuti „Ti si moja“ važno je sjetiti se da je vrlo mali korak od „Ti si moja“ do „Moja si ili ničija.“

 

Analizu 3 odnosa iz filma Zapravo ljubav OVDJE.

Analiza Lorelai Gilmore OVDJE.

Ostani u toku s novostima iz svijeta psihoterapije

Prijavi se na Newsletter

Social media

Zagreb, Horvaćanska 122

info@marinacounseling.hr